Öz Değerlendirme
EGE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
GÖZ HASTALIKLARI ANABİLİM DALI
UZMANLIK EĞİTİMİ AKREDİTASYONU
ÖZDEĞERLENDİRME RAPORU
Ekim 2019
GENEL TANITIM
Üniversitenin Adı: Ege Üniversitesi
Rektör: Prof. Dr. Necdet Budak
Fakülte: Tıp Fakültesi
Dekan: Prof. Dr. Cemil Gürgün
Bölüm: Göz Hastalıkları
Ana bilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Filiz Afrashi
Öz değerlendirme komitesi üyelerinin ad ve görevleri:
Öz değerlendirme koordinatörü: Prof. Dr. Filiz Afrashi
Komisyon Evrakları Genel Sekreteri: Doç. Dr. Suzan Güven Yılmaz
Üye : Prof. Dr. Halil Ateş
Doç. Dr. Melis Palamar Onay
Ziyaret ekibi üyelerinin ziyaret öncesi iletişim kuracağı sorumlu kişinin adı, telefon, faks numarası ve e-posta adresi:
Prof. Dr. Filiz Afrashi
Telefon : 0232 390 37 26
Fax: 0232 388 1469
e-posta adresi: filiz.afrashi@ege.edu.tr
I. GÖZ HASTALIKLARI UZMANLIK EĞİTİMİ STANDARTLARININ KARŞILANMA DURUMU
Misyonumuz:
Evrensel bilim ilkeleri doğrultusunda, ileri teknolojiyi ve bilimi kullanmak suretiyle, göz hastalıklarının her alanında ülkemize katma değer yaratmak.
Meslek etiğine saygılı olan, mesleğini seven, meslek yaşamı boyunca öğrenme isteği duyan, hasta, hasta yakını ve çevresindeki insanlar ile uygun ve etkin ilişkiler kurabilen, ekip çalışmasına önem vererek bir ekibi yönetebilecek ve yönlendirebilecek bilgi ve becerilere sahip olan, uzmanlık eğitimi ve akademik çalışma yapabilmesi için gerekli olan güncel ve bilimsel ön bilgi ve becerilere sahip olan hekimler yetiştirmek.
Göz hastalıkları alanında yapılan çalışmalar ile ulusal ve uluslar arası alanda katkı sağlamaktır.
Vizyonumuz:
Eğitim, araştırma ve sağlık hizmetleri kalitesi ile ulusal düzeyde göz sağlığı ve hastalıkları alanında referans gösterilen, uluslararası düzeyde tanınan, güncel yaklaşımlara ve teknolojik gelişmelere açık, bilimsel çalışmalardan elde edilen sonuçları ülke sağlığı açısından yararlı ve etkin kullanılabilir hale dönüştüren, üretken, paylaşımcı, planlı ve takım ruhuna sahip bir kurum olmaktır.
Hastane Kalite Birimi ile İşbirliği:
Hastane Kalite Birimimiz Ana Bilim Dalımıza belirli aralıklar ile rutin ziyaretler gerçekleştirmekte, öğretim üyeleri ve asistanlar ile görüşmeler yaparak Sağlıkta Kalite Yönetimi prosedürlerinin uyumu doğrultusunda durum saptaması yapmaktadır. Bu ziyaretler sonucunda kliniğin eksik ve yeterli yanlarını içeren raporlar düzenleyerek geri bildirimde bulunmaktadır. Benzer şekilde Kalite Birimimizin ziyaretleri için geri bildirimler Ana Bilim Dalımız tarafından da verilmektedir.
DEĞERLENDİRME ÖZETİ
Öz Değerlendirme Raporu çalışmaları sürecinde Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Göz Hastalıkları uzmanlık eğitiminde bazı iyileştirme, güncelleştirme ve revizyon gereksinimleri olmakla birlikte temel standartların tümüyle, gelişim standartlarının da büyük oranda karşılanmakta olduğu görülmüştür.
Bunun yanı sıra ulusal ve uluslararası göz hastalıkları uzmanlık eğitim standartlarının üzerine çıkan önemli bazı uygulamalarımızın da olduğu gözlemlenmiştir.
Dört üyeden oluşan Öz Değerlendirme Kurulu (ÖDK) iyileştirilmesi gereken alanlarını saptamış, ilgili birimler ile temasa geçmiş ve çalışmalarına başlamıştır.
Buna göre;
Güçlü yönlerimiz:
1. Uzmanlık eğitimi için yeterli altyapı ve olanaklar
2. Öğretim üyesi sayıca yeterliliği, ve birçoğunun eğiticilerin eğitimi gibi kursları
almış olmaları
3. Öğretim üyelerinin eğitim aktivitelerine desteği ve gönüllü katılımı
4. Öğretim üyelerinin akademik ve mesleki anlamda kendilerini yetiştirmiş olmaları
5. Uzmanlık öğrencisi/asistan merkezli eğitim konusundaki kurumsal deneyim ve güçlü yönetsel destek
6. Değişime uyum gösteren, yeniliklere açık anabilim dalı kültürünün varlığı
7. Kalite, akreditasyon süreçlerine ilişkin olarak özellikle tıp fakültemizin kurumsal deneyim ve birikimin olması
8. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin Tıp Eğitimi Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD) ve Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Kurulu (UTEAK) akreditasyonunun Tıp eğitimi için halihazırda mevcut olması
9. Göz Bankamızın bulunması ve kornea alımı, nakli ve takibi için 1 aylık sertifikasyon eğitimleri verebiliyor olması
10. Kliniğimizde Prematüre Retinopatisinin (ROP) tanı ve tedavinin yapılıyor olması
11. Elektrofizyoloji Laboratuvarımızın Ege Bölgesinde ilk kurulan ve en aktif çalışan üniteler arasında yer alması
12. Kliniğimizin yabancı uyruklu uzman doktorlar tarafından bilgi, görgü ve deneyimlerini artırmak üzere periyodik eğitimler için tercih ediliyor olması
13. Kliniğimizde asistan eğitimi için deneysel cerrahi labaratuvarının bulunması
Geliştirilmesi gereken alanlar: Geliştirilmesi gereken yönlerimize ilişkin planlarımıza akreditasyon süreçleri ve Öz Değerlendirme Koordinatörlüğü önerileri doğrultusunda hız verilmiş ve ilgili birimlere gereken önerilerde bulunmuştur. Bu alanlar;
1. Hasta sayısının çok yüksek olması ile birlikte öğretim üyelerinin artmış iş yükünün oluşturduğu zaman ve mekansal sorunlar ve bunun ile ilişkili olarak Tıp Fakültelerinin artan hizmet baskısının eğitimimize olumsuz yansımalarını engellemek için sürdürülebilir önlemlerin oluşturma ve alınma gereksinimi
2. Yapılan çalışmalarımızın yayın, rapor, tutanak vb. yöntemler ile belgelenmesi açısından daha etkin bir çalışma gereksinimi
3. Program değerlendirme çalışmalarının daha sistematik olması ve sürekliliğinin sağlanması
4. Uzmanlık öğrencisi/asistanların, eğitim programının planlanması gibi süreçlere uzun süredir etkin olarak katılmasına rağmen, bu katılımın sürekliliğin kurumsal güvence altına alınması gerekliliği
5. Uzmanlık öğrencilerinin cerrahi becerilerini arttırmak üzere simülasyon cihazları ile cerrahi eğitimi destekleme gerekliliği
6. Ölçme-değerlendirme faaliyetlerinin iyileştirilmesi için planlanan çalışmalarımızı hızlandırma gereksinimi
7. Uzmanlık öğrencisi/asistan sayılarının, Yüksek Öğretim Kurumu‘na (YÖK) yapılan tüm başvurulara rağmen artan iş yükü göz önüne alındığında çok aşağılarda kalması dolayısı ile uzmanlık eğitime ayrılan sürenin bundan etkilenmesi.
ÖZ DEĞERLENDİRME RAPORU HAZIRLAMA SÜRECİ
Öz değerlendirme raporu çalışmalarımız, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Göz Hastalıkları Anabilim Dalı Akademik Kurulunda Öz Değerlendirme Kurulu Yapılanması ve Çalışma İlkeleri görüşülüp oluşturulması ile başlamıştır. Öz değerlendirme komitesi aynı tarihli akademik kuruda oluşturulmuştur. Oluşturulan kurulun taslak halinde hazırladığı öz değerlendirme raporu, akademik kurulda tartışılıp revize edildikten sonra kabul edilmiştir.
UZMANLIK EĞİTİMİ STANDARTLARINA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR
AMAÇ:
Anabilim dalımız, ileri düzeydeki hasta hizmetleri ile elde edilecek bilimsel birikimi, eğitim, bilimsel araştırma ve yeni teknoloji üretiminde kullanarak üstün nitelikli uzman göz hekimlerini ve bilim insanlarını yetiştirmeyi kendine görev bilmektedir. Elde edilen yeni bilimsel veriler ışığında yeni oluşturulan tedavi yöntemleri ile mevcut hasta hizmetlerini de geliştirmeyi amaç edinmektedir.
HEDEFLER :
1. Göz hastalıkları ve görme problemleri alanında en kaliteli hizmeti sunan, akademik performansın en üst düzeyde olduğu, bilimsel araştırmalarını ve eğitim olanaklarını uluslararası alanda paylaşan, şeffaf, yenilikçi, insan odaklı ve çağdaş uzman hekimler yetiştiren bir klinik olmak ve bunun devamlılığını sağlamak.
2. Göz uzmanlığı eğitiminin Avrupa Birliği ve uluslararası tanınan kuruluşların önerileri doğrultusunda standardize edilmesini sağlamaktır.
EĞİTİM PROGRAMININ AMAÇ VE HEDEFLERİ
Kurumsal amaç ve hedefler oluşturulurken tanımlanmış ulusal ve uluslararası tıp eğitimi amaç ve hedefleri ile karşılaştırılmıştır.
Genel poliklinik rotasyonu
Amaç: Temel göz hastalıklarının doğru tanısı ve tedavisinin öğrenilmesi
Öğrenim hedefleri:
Doğru hasta hekim ilişkisinin göz hastalıkları özelinde bilir.
Görme keskinliğini ölçer.
Oftalmik muayene yapabilir.
Hasta verilerini uygun şekilde kayıt altına alabilir.
Göz içi basıncını ölçer.
Göz acillerini tanır ve tedavilerini yapabilir.
Temel göz hastalıklarını tanır ve tedavisini yapar.
Özellikli göz hastalıkları olgularını uygun birimlere yönlendirebilir.
Diğer birimlerden konsültasyon ile gelen hastaları muayene eder, işbirliği kurar, gereğinde özellikli hastaları gerekli birime yönlendirir.
Retina Birimi
Amaç: Retina hastalıklarını tanır, ayırıcı tanısını yapabilir, gerekli tedavileri planlayabilir ve uygulayabilir olmak.
Öğrenim hedefleri:
Medikal retina hastalıklarının (DR, YBMD, Ven Tıkanıklıkları, Retina Dekolmanı, Vitreus Hemorajisi vb) tanı, tedavisi ve takibini yapabilmelidir.
Retinaya özel muayene yöntemlerini (3 aynalı, 90 diyoptri, indirekt oftalmoskop..) uygulayabilmelidir.
Prematür retinopatisi muayenesi ve takibini bilmelidir.
Optik koherens tomografi yorumlayabilmelidir.
Fundus fluorescein anjiyografi yorumlayabilmelidir.
Fundus otofloresans yorumlayabilmelidir.
İndosiyanin yeşili anjiyografi yorumlayabilmelidir.
İntraokuler enjeksiyonları uygulayabilmeli ve takibini yapabilmelidir.
Argon lazer ile panretinal ve fokal lazer uygulayabilmelidir.
B-mod ultrasonografi yapıp yorumlayabilmelidir.
Elektrodiagnostik test sonuçlarını yorumlayabilmelidir.
Kornea, Okuloplastik ve Oküler Onkoloji Birimi
Amaç: Kornea, Kapak, gözyaşı yolları ve orbita hastalıklarının tanısını koyabilmeli, ayırıcı tanısını yapmayı bilmeli, gerekli tedavileri planlamalı ve uygulamalıdır. Oküler onkoloji hastalarının ayırıcı tanısını ve yönetimini temel düzeyde bilmelidir.
Öğrenim hedefleri:
Kornea hastalıkları ile ilgili olarak
Medikal kornea hastalıklarının (Oküler yüzey hastalıkları, enfeksiyonlar, travmalar, ektatik hastalıklar…) ayırıcı tanısını, tedavisini ve takibini yapabilmelidir.
Korneal topografi, ön segment OCT, biyometri, ön segment fotoğrafisi, speküler mikroskopi uygulayabilmeli ve yorumlayabilmelidir.
Penetran keratoplasti cerrahisinin endikasyonlarını bilmeli, cerrahinin temel prensiplerine hakim olmalıdır.
Lameller keratoplasti cerrahilerinin temel prensiplerini bilmelidir.
Kimyasal yanıkların yaklaşım ve tedavisini bilmeli ve eksiksiz olarak uygulayabilmelidir.
Kuru göz tanı ve tedavisini bilmeli ve eksiksiz olarak uygulayabilmelidir.
Konjonktivitlerin ayırıcı tanısını yapabilmeli ve tedavi edebilmelidir.
Keratitlere yaklaşımı, ayırıcı tanısını bilmeli ve tedavi edebilmelidir.
Korneanın ektatik hastalıklarının ayırıcı tanısını ve tedavisini bilmelidir.
Korneal çapraz bağlama tedavisinin endikasyonlarını bilmeli, temel prensiplerine hakim olmalıdır.
Katarakt cerrahisi tekniklerinin uygulayabilmelidir.
Katarakt cerrahisi komplikasyonlarını tanımalı ve yönetimini yapabilmelidir.
Zor olgularda katarakt cerrahisi, sekonder göz içi lens uygulamaları (skleral fiksasyon ve iris fiksasyon), pupilloplasti cerrahisinin uygulanma prensiplerini bilmelidir.
Kornea erimesi ayırıcı tanısını yapabilmeli ve tedavi prensiplerine hakim olmalıdır.
Terapötik kontakt lens, amniyon zar örtme tedavi prensiplerine hakim olmalıdır.
Penetran kornea yaralanmalarına yaklaşım konusunda deneyim sahibi olmalıdır.
Limbal otogreftli pterjiyum cerrahisini uygulayabilmelidir.
Orbita hastalıkları ile ilgili olarak
Aşağıda belirtilen tablolarda tanı, tedavi basamaklarını bilmelidir.
Ekzoftalmi muayenesini yapabilmelidir.
Epifora tanısal testlerini uygulayıp yorumlayabilmelidir.
Orbital tanısal testleri (BT, MR) yorumlayabilmelidir.
Göz kapağı enflamasyonları, göz kapağı enfeksiyonları, göz kapağı alerjilerini tanı ve tedavisini yapabilmelidir.
Ptozis, entropion, ektropion, kapak retraksiyonu tanı ve tedavisini bilmelidir.
Blefarospazm, lagoftalmi tanı ve tedavisini bilmelidir.
Blefaroşalazis, dermatoşalazis tanı ve tedavisini bilmelidir.
Göz kapağı tümörleri, göz kapağı travmaları tanı ve tedavisini bilmelidir.
Doğumsal göz kapağı malformasyonları tanıyabilmelidir.
Doğumsal dakriyostenoz tanı ve tedavisini bilmelidir.
Edinsel dakriyostenoz tanı ve tedavisini bilmelidir.
Kanalikülit tanı ve tedavisini bilmelidir.
Dakriyosistosel, dakriyosistit (akut ve kronik) tanı ve tedavisini bilmelidir.
Kanaliküler stenoz tanı ve tedavisini bilmelidir.
Lakrimal sistem travmaları, lakrimal bez inflamasyonları tanı ve tedavisini bilmelidir.
Lakrimal bez tümörleri tanıyabilmelidir.
Orbitanın doğumsal anomalileri tanıyabilmelidir.
Oküler onkoloji ile ilgili olarak
İntraokuler tümörlerin tanısını koyabilmeli, malign-benign tümör ayrımını yapabilmelidir.
Oftalmik ultrason (A, B Scan, UBM) uygulama ve yorumlama prensiplerine hakim olmalıdır.
İntraokuler tümörlerin tedavi prensiplerini bilmelidir.
Glokom ve Uvea-Behçet Birimi
Amaç: Glokom ve üveit ile ilişkili hastalıklarının ayırıcı tanısını yapabilmeli, gerekli tedavileri planlamalı ve uygulamalıdır.
Öğrenim hedefleri:
Glokom ile ilgili olarak
Glokom tiplerinin tanısı, takibi ve medikal tedavi başlama endikasyonlarını bilmelidir.
Akut açı kapanması glokomuna yaklaşımı bilmelidir.
Eksfolyasyon sendromu, küçük pupil, matur katarakt ya da kombine glokomlu özellikli olgularda fakoemülsifikasyon cerrahisinin endikasyonlarını ve uygulamasını öğrenmelidir.
Katarakt cerrahisi komplikasyonların tanımalı ve yönetimini bilmelidir.
Konjenital glokom hastalarının genel anestezi altında değerlendirebilmeli ve bu olgularda cerrahi endikasyonları ve yöntemleri tam olarak öğrenmelidir.
Kliniğimizde uygulanabilen non-penetran glokom cerrahi (NPGC), XEN implant gibi yöntemlerin cerrahi basamaklarını ve endikasyonlarını bilmelidir.
Seton tüp implant cerrahisi ve filtran cerrahinin basamaklarını ve endikasyonlarını öğrenmelidir.
Siklofotokoagülasyon uygulamasının endikasyonlarını ve nasıl yapılacağı bilmelidir.
Trabekülektoni, NPGC ve siklodestrüksiyon cerrahilerini uygulayabilmelidir.
Uvea hastalıkları ile ilgili olarak
Temel immonolojik prensipleri bilmelidir.
Non-enfeksiyöz ve enfeksiyöz üveit ayrımını yapabilmelidir.
Ön, orta, arka üveit ve pan üveitin tanısını koyabilmeli, tedavisini ve takibini yapabilmelidir.
Üveitlerin tedavisinde kullanılan sistemik ve lokal immünsüpresif ilaçların etki mekanizmalarını bilmeli, yan etkilerine hakim olmalıdır.
Üveitik hastalarda uygulanan intraoküler ve perioküler uygulamaları yapabilmelidir.
Flaremetre cihazı ile ölçüm alabilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmelidir.
Üveit hastalarında uygulanan optik koherens tomografi, fundus floresein anjiografi, indosiyanin yeşili anjiografisini yorumlayabilmelidir.
Üveitik hastalarda katarakt cerrahisinin uygulanma prensiplerini bilmelidir.
Pediatrik Oftalmoloji Şaşılık ve Nöroftalmoloji Birimi
Amaç: Çocukluk çağı göz hastalıklarının ve şaşılıkların ayırıcı tanısını yapmayı bilmeli, gerekli tedavileri planlamalı ve uygulamalıdır. Nöroftalmolojik hastalıkların tanısını koyabilmeli, sistematik yaklaşımı bilmeli ve tedavi edebilmelidir.
Öğrenim hedefleri:
Pediatrik oftalmoloji ve şaşılık ile ilgili olarak
Bebek ve çocuk hastada görme ve göz muayenesi, refraksiyon muayenesi, gözlük reçeteleyebilmelidir.
Şaşılığın motor ve duyusal testlerinin kavramış olmalı ve uygulayabilmelidir.
Horizontal şaşılıkların muayenesi ve tanısal testlerini bilmelidir.
Vertikal şaşılıkların muayenesi ve tanısal testlerin bilmelidir.
Siklovertikal şaşılıkların muayenesi ve tanısal testlerin kavramalıdır.
Paralitik şaşılıklarda tanı ve tedavinin öğrenmelidir.
Vertikal ve horizontal rektus kaslarına geriletme ve rezeksiyon cerrahisinin uygulayabilmelidir.
İnferior oblik miyotomi/myektomi/geriletme cerrahisinin uygulayabilmelidir.
Botulinum toksin A kullanım endikasyonlarının bilmeli ve uygulayabilmelidir.
Ambliyopi tanısı, tedavisi ve takibini yapabilmelidir.
Retinoskopi uygulayabilmelidir.
Lökokori ayırıcı tanısının yapabilmelidir.
Konjenital kataraktlı hastada tanı ve tedavi yaklaşımını bilmelidir.
Afakik çocuk hastada görme rehabilitasyonu, afakik kontakt lens reçeteleyebilmelidir. Nöroftalmoloji ile ilgili olarak
Optik sinir hastalıkları,
3,4,5,6,7. kraniyal sinir hastalıkları,
SSS hastalıkları,
Kiyazma hastalıkları,
Optik traktüs ve oksipital lob hastalıkları,
Göz sinirlerini ilgilendiren sistemik hastalıkları tanımalı ve tedavisini bilmelidir.
II. UZMANLIK ÖĞRENCİSİNİN EĞİTİM SÜRECİNE AİT STANDARTLAR
EĞİTİM AMAÇ VE HEDEFLERİNİN DUYURULMASI
Ana bilim dalımız uzmanlık eğitimi ile ilgili amaç ve hedeflerini tüm taraflarla paylaşmaktadır.
Uzmanlık öğrencisi/asistan eğitim programının detayları, her eğitim-öğretim yılı (akademik yıl) başlangıcından en geç 1 ay öncesine kadar belirlenmektedir. Bu akademik takvim e-posta yolu ile ve bölüm panolarından duyurulmak sureti ile uzmanlık öğrencilerine ve öğretim üyelerine bildirilmektedir.
Her uzmanlık öğrencisine eğitiminin başında, kendisine özel “4 yıllık” asistan rotasyon programı hakkında bilgilendirme yapmakta ve her rotasyon için asgari yapması gereken süre anabilim dalı başkanı tarafından bildirilmektedir.
Bütün bu eğitim programların üniversitemiz web sayfasından duyurulması üzerine çalışmalar sürmektedir.
EĞİTİM AMAÇ VE HEDEFLERİNİN TANIMLANMASINDA PAYDAŞ KATILIMI
EÜTF Göz Hastalıkları Anabilim dalı, eğitimle ilgili amaç ve hedeflerini mutlaka öğretim üyeleri, uzmanlık öğrencileri ve fakülte kurulu ile paylaşmaktadır.
Göz Hastalıkları Anabilim dalı eğitim programının amaç ve hedeflerinin tanımlanmasında, bir meslek kuruluşu olan Türk Oftalmoloji Derneği’nin önerileri de göz önünde bulundurulmaktadır
Anabilim dalımızda verilen uzmanlık eğitimin değerlendirilmesi amacı ile uzmanlık öğrencilerinden alınmak üzere geri bildirim anket formları oluşturulmuştur. Bu anket formalarının ilki öz değerlendirme başvuru sürecinde asistanlara dağıtılmıştır.
Aynı zamanda uzmanlık öğrencilerinin şikayetlerini anonim olarak ve anlık olarak iletebilmeleri amacı ile şikayet kutusu oluşturulması planlanmaktadır.
EĞİTİM PROGRAMI
EĞİTİM PROGRAMI VE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Anabilim dalımızda eğitim programı modeli öğrenci merkezli olarak ve probleme dayalı öğrenim, vaka ve teorik ders sunumları, ve hasta başı eğitim modellerini içerecek şekilde tanımlanmıştır. Ayrıca asistanlar ülkemizde hali hazırda mevcut olan simülasyon merkezlerinde eğitim almak üzere teşvik edilmektedirler.
EĞİTİM PROGRAMININ TEMEL ÖZELLİKLERİ
Anabilim dalımızda eğitim programı her akademik yıl için tanımlanmıştır. Aynı zamanda her uzmanlık öğrencisi için rotasyonlar eğitim yılı başında belirlenmekte ve paydaşlar ile paylaşılmaktadır.
Eğitim programı içerisinde teorik dersler, seminerler, vaka sunumları, güncel literatürün takibini amaçlayan literatür saatleri gibi çeşitli eğitim yolları belli oranda yer almaktadır.
Cuma günü sabahları misafir/öğretim üyesi konferansları, makale çevirisi veya seminer saati olarak belirlenmiştir.
Eğitim programı analitik, eleştirel düşünmeyi geliştirecek, bilimsel yöntemleri içerecek şekilde planlanmakta ve geliştirilmektedir.
Eğitim programları uzmanlık öğrencilerinin mezuniyet sonrası sahip olması gereken ve beklenen yetkinlikler göz önünde bulundurularak hazırlanmaktadır, bu yapılırken de ulusal uzmanlık eğitim müfredatı temel alınmaktadır.
Eğitim Programı: Son 3 yılın akademik eğitim programları ve asistan rotasyonları ekte sunulmuştur.
UZMANLIK ÖĞRENCİLERİNİ MEZUNİYET SONRASI EĞİTİM VE ÇALIŞMA KOŞULLARINA HAZIRLAMA
Anabilim dalımız eğitim programı uzmanlık öğrencilerini mezuniyet sonrası eğitim ve çalışma koşullarına hazırlayacak şekilde hazırlanmaktadır.
Eğitim programlarında yer alan literatür saatlerinde uzmanlık öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme, öz değerlendirme yapma ve bilgi okur-yazarlığı gibi becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Uzmanlık öğrencileri eğitimleri boyunca gerek tez konuları içinde gerekse diğer araştırma faaliyetlerinde analitik düşünmeye teşvik edilerek ileriki yaşamlarında da bilimsel fikir üretme konusunda hazırlanmaktadırlar.
III. UZMANLIK ÖĞRENCİLERİ
ÖĞRENCİ SEÇİMİ, ALIMI VE SAYISI KONULARINDA İZLENEN POLİTİKA
Anabilim dalımızın, hedefleri, eğitim programının özellikleri, insan gücü ve altyapı kapasitesi ile bağlantılı olarak uzmanlık öğrenci alımı ve sayısı konularında politikası mevcuttur.
Ancak bu politikayı yasal mevzuat nedeni ile özerk olarak uygulama kabiliyetine sahip değildir, ancak yükseköğretim kurumlarına ihtiyaçlarını öneriler şeklinde iletebilmektedir.
ÖĞRENCİ TEMSİLİYETİ
Eğitim-öğretim ile ilgili tüm süreçlerde eğitimin önemli bir paydaşı olarak uzmanlık öğrenci temsiliyeti sağlanmaktadır.
Asistan temsilcisi seçimi, asistanların önerisi ve ana bilim dalı başkanının onayı ile olmaktadır.
Asistan temsilcisi, genel asistan programı, nöbet çizelgeleri gibi konularda yetkin olmasının yanı sıra asistan sorunlarının öğretim üyeleri nezdinde dile getirilmesi konusunda köprü vazifesi görmektedir.
UZMANLIK ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK DANIŞMANLIK HİZMETLERİ
Uzmanlık öğrencileri için akademik, sosyal ve kariyer danışmanlığı hizmetleri, eğitime başladığında belirlenen danışman öğretim üyeleri tarafından sağlanmaktadır.
UZMANLIK ÖĞRENCİLERİ İLE SÜREKLİ VE DÜZENLİ İLETİŞİM
Uzmanlık öğrencileri ile gereği halinde anlık toplantılar düzenlenmektedir. Bu toplantılarda bölüm işleyişi ve asistanların sorunları (sosyal, idari, akademik) tartışılmaktadır. Bu toplantılara tüm öğretim üyeleri gönüllülük esasına göre katılabilmektedirler.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Eğitim dönemleri boyunca uzmanlık öğrencileri ve öğretim üyelerinin, programın içeriği, organizasyonu, uygulama sürecine ilişkin duygu ve düşüncelerini dile getirme özgürlüğüne sahiptirler. Öğretim üyelerinin önerileri düzenli olarak akademik kurullarda dile getirilmektedir. Uzmanlık öğrencileri ise önerilerini asistan temsilcileri yolu ile öğretim üyelerine ve anabilim dalı başkanına ulaştırabilmektedirler.
IV. UZMANLIK ÖĞRENCİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BELİRLENMESİ VE DUYURULMASI
Anabilim dalımızda her eğitim yılı sonrasında asistan sınavları yapılmaktadır. Bu sınavlar yılda bir olmak üzere uygulanmaktadır. Ölçme değerlendirme aralıklarının sıklaştırılması hedeflenmektedir.
Uzmanlık süreci bitiminde ise asistanlar Uzmanlık Sınavı’na tabii tutulmaktadırlar. Bu sınav hem pratik hem de teorik düzeyde uygulanmaktadır.
Aynı zamanda asistanlar TOD tarafından düzenlenmekte olan sınavlara girmek konusunda motive edilmektedir. Bu sınavlarda yüksek dereceler aldıkları görülmektedir.
Yine asistanlar uluslararası uzmanlık seviyesi ve standardizasyonu sınavları olan “Avrupa Oftalmoloji Board Sınavı (EBO)” ve “Uluslararası Oftalmoloji Derneği (ICO)” tarafından yapılan sınavlar için de yüksek oranda teşvik edilmektedirler.
V. ÖĞRETİM ELEMANLARI (AKADEMİK KADRO)
AKADEMİK KADRO POLİTİKASI
Anabilim dalımız, mevcut kanun, tüzük ve yönetmeliklere uymak kaydıyla yürüttüğü eğitim programlarının özellikleri, araştırma ve hizmet yükleri arasında belirli bir denge gözeten, akademik kadro yapısı ve kadro gelişimine yönelik bir politikaya sahiptir.
Kadro yapılanması ve gelişimi ile ilgili, her eğitim- öğretim döneminde karşılaşılan, giderilmesi veya iyileştirilmesi geliştirilmesi düşünülen araştırma ve hizmet yükleri güncel olarak değerlendirilmektedir.
Bu değerlendirmeler Tıp Fakültesi ve Üniversite Rektörlük makamları ile paylaşılmaktadır.
ÖĞRETİM ELEMANI SEÇİM, ATAMA VE YÜKSELTMELERİ
Anabilim dalımızın bağlı olduğu Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde öğretim elemanlarının seçim, atama ve akademik yükseltme kriterleri, Fakültenin öz görev, amaç ve işlevlerine uygun olarak, eğitim, araştırma, diğer akademik ve mesleksel etkinliklerini içerecek şekilde, vizyon ve misyonuna uygun, gereksinimlerini en hızlı şekilde karşılayabilecek, yürürlükteki yükseköğretim mevzuatını oluşturan kanun, tüzük ve yönetmelikler ile paralellik gösterecek şekilde uygulanmaktadır. Seçim, atama ve akademik yükseltmeler, konu ile ilgili 2547, 2914 Sayılı Yükseköğretim ve Yükseköğretim Personel Kanunları ile bu kanunlar ve bu kanunlarda değişiklik yapan diğer kanunların uygulamalarına yönelik olarak Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Sağlık Bakanlığı ve ÖSYM tarafından çıkartılan Tüzük ve Yönetmelikler kapsamında yapılmaktadır. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi akademik yükseltme kriterleri üniversite web sayfasında mevcuttur.
ÖĞRETİM ELEMANLARININ SÜREKLİ MESLEKSEL GELİŞİMİ
Tıp fakültemiz ve anabilim dalımız akademik kadrolarının bireysel ve sürekli mesleksel gelişimlerini özendirmekte ve desteklemektedir. Öğretim üyelerinin birçoğunun eğiticilerin eğitimi sertifikası olup, olmayanların da bu eğitimi alması için çalışmalar mevcuttur.
Yurtdışında uzun süreli (3ay -1 yıl süre ile) eğitim talebi olan öğretim üyelerinin talepleri olumlu karşılanmakta, idari ve akademik destek sağlanmaktadır.
Yine üniversitemiz tarafından öğretim üyelerinin kongre, sempozyum, panel katılım talepleri sürekli olarak desteklenmektedir.
Tıp fakültemiz dahilinde bölümümüzün organizasyonunda yapılan toplantılar için fiziki mekanların temini Tıp fakültemiz tarafından daimi olarak sağlanmaktadır.
VI. GÖZ HASTALIKLARI ANABİLİM DALI VE TIP FAKÜLTESİ EĞİTSEL KAYNAK VE OLANAKLARI
AKADEMİK BİRİM, ALTYAPI VE OLANAKLAR
Anabilim dalımızda kadrosuz 2 doçent olmak üzere toplam 8 öğretim üyesi, 4 uzman ve 16 asistan bulunmaktadır. Uzmanlık öğrencisi ve öğretim üyesi dağılımı açısından anabilim dalımızın iyi durumda olduğu dikkati çekmektedir.
Anabilim dalımızda, birimler ve yataklı servis ile aynı katta olmak üzere derslik bulunmaktadır. Derslikte de ders anlatmak üzere hazır teknik donanım mevcuttur. Yansıtıcı (projeksiyon) ve bilgisayar öğretim üyelerinin kullanımına hazır haldedir.
Tıp fakültesi bünyesinde web tabanlı olarak e- kütüphane erişimi ile güncel kitap ve makalelere sürekli erişim olanağı her bilgisayarda mevcuttur.
Pratik eğitimleri için uygulanan cerrahilerin kayıtları alınabilmektedir.
KLİNİK EĞİTİM ORTAMI VE FIRSATLARI
Göz hastalıkları servisi, 1 yataklı karşılama odası, 15 tane 3 yataklı oda ve 5 tane özel tek yataklı oda olmak üzere toplam 51 yataktan oluşmaktadır. Yüksek bir hasta yüküne sahiptir. Cerrahi girişimlerin nitelik ve nicelik olarak asistan eğitimi için son derece yeterli olduğu görülmektedir. Cerrahi girişimlerin isimleri ve sayıları eklerde yer almaktadır.
Dinlenme Odası: Sadece Uzmanlık öğrencilerimize ait bir dinlenme odası servis içerisinde bulunmaktadır. Bunun yanı sıra kütüphanenin bulunduğu toplantı salonu da bu amaçla kullanılabilmektedir.
Yine servis içerisinde cerrahi için pratik imkanı sunan Deneysel Cerrahi odası mevcuttur.
ULUSAL VE ULUSLARARASI İŞBİRLİĞİ
Anabilim dalımız, asistan ve öğretim elemanlarını ulusal ve uluslararası değişim olanakları konusunda bilgilendirmektedir. Ayrıca bu konuda olanaklar sunmakta, idari olarak desteklemektedir.
Kısa süreli yurtdışı eğitimleri teşvik edilmektedir.
Bu doğrultuda son 5 yılda, 4 uzmanlık öğrencisi ise 1-3 ay süre ile yurtdışında öğrenim görmüştür.
Ayrıca yurtdışı kongrelerde uzmanlık öğrencilerin katılımı ve sözel bildiri sunumu, EBO (European Board Ophthalmology) ve ICO (International Council of Ophthalmology) sınavına başvuruları de klinik tarafından desteklenmektedir.
VII. YÖNETİM VE YÜRÜTME
Anabilim dalımızda idari eğitim ve işleyiş anlamında bir yönetim yapısı mevcuttur. Öğretim elemanları arası uyum ve işbirliği esastır. Anabilim dalı başkanı, birim yöneticileri ile öğretim elemanları, karşılıklı görev ve sorumluluk sınırlarını bilmekte ve uyumlu içinde çalışmaktadır.
https://gozhastaliklari-med.ege.edu.tr/tr-10075/oz_degerlendirme.html
15.10.2019
İMZA
Ana Bilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Filiz AFRASHİ
Eğitim Sorumlusu: Doç. Dr. Suzan GÜVEN YILMAZ